Denk je dat je bent gediscrimineerd? Dan kun je vanaf 1 januari 2026 gratis een klacht indienen bij het College voor de Rechten van de Mens. Het College onderzoekt dan of er sprake is van discriminatie volgens de wet. Ook bekijken we of bemiddeling in bepaalde gevallen een passende oplossing kan zijn.
Hier leggen we stap voor stap uit hoe je een klacht indient en hoe het proces verloopt.
De klachtenprocedure in 5 stappen
Je kunt een klacht indienen door ons klachtformulier in te vullen. Dit formulier helpt je stap voor stap om je situatie goed te beschrijven. Zodra wij je formulier hebben ontvangen, krijg je van ons een bevestiging.
Hulp nodig bij het invullen? Je kunt binnenkort ondersteuning krijgen van het juridisch loket bij jou in de buurt. In het eerste halfjaar van 2026 komt op Bonaire een Lokèt Hurídiko en op Sint Eustatius en Saba een Legal Desk waar je terecht kunt. Je kunt ook direct contact met ons opnemen als je vragen hebt of hulp nodig hebt.
Een juridisch adviseur van het College neemt telefonisch contact met je op. In dit gesprek:
Bespreken we je klacht.
Vragen we mogelijk om extra informatie.
Kijken we of het College jouw klacht kan behandelen.
Bespreken we of bemiddeling (mediation) een mogelijke oplossing is. Als bemiddeling mogelijk en gewenst is, nemen we contact op met de andere partij (de verweerder). Als de verweerder bemiddeling ook ziet zitten, nemen we contact op met een externe bemiddelaar.
Is je klacht in behandeling? En is bemiddeling niet mogelijk of gewenst? Dan volgen deze stappen:
De verweerder wordt gevraagd om een schriftelijke reactie op de klacht: een verweerschrift.
Jij krijgt deze reactie ook te zien, zodat beide partijen weten wat elkaars standpunten zijn.
Alle andere schriftelijke informatie die de partijen tijdens de procedure met het College delen, sturen wij ook aan de andere partij. Zo hebben beide partijen een volledig beeld.
Als er geen bemiddeling is, of als deze niet slaagt, volgt meestal een zitting.
Deze vindt plaats op het Gemeenschappelijk Hof van Justitie op Bonaire, Sint Eustatius of Saba.
Tijdens de zitting kunnen beide partijen hun verhaal doen.
De zitting duurt meestal een uur. Je mag ook digitaal aanwezig zijn bij de zitting.
Het College stelt vragen en laat aan het eind van de zitting weten wanneer het oordeel komt.
Soms is een zitting niet nodig als alle informatie al duidelijk is op papier.
Het College spreekt een oordeel uit: was er sprake van discriminatie of niet? Daarbij geldt:
Alle oordelen worden gepubliceerd op onze website, zonder naam van de verzoeker of verweerder.
De oordelen zijn gezaghebbend, bijvoorbeeld voor organisaties en rechters. Dat betekent dat zij rekening moeten houden met een oordeel en het niet naast zich neer kunnen leggen.
Het College kan geen straffen of boetes opleggen. Wel gaan veel organisaties over tot actie na een oordeel. Bijvoorbeeld dat een leidinggevende sorry zegt. Of dat de organisatie regels aanpast.
Na afloop vragen we aan beide partijen wat er met het oordeel is gedaan.